KARRENMUSEUM ESSEN
  • Bezoek ons
    • Praktische informatie
    • Kalender
    • Met het gezin
    • Met de klas
    • Met een gids
  • Expertisecentrum
  • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Word vrijwilliger
    • Onze partners
  • Contact

MEESTER-
LEERLING-
TRAJECT

Week 3

30/1/2023

0 Comments

 
​ONDERHOUD VAN WIELEN: HIELRUBBER
We nemen even een pauze van het maken van wielen en richten ons op het onderhoud van een koets. Er zijn namelijk twee wielen waarvan de rubberen banden tot op de naad versleten zijn. Een koetsenmaker moet, net zoals een fietsenmaker dit doet bij een fiets, 'snel' en efficiënt de band op een houten wiel kunnen vervangen. Hiervoor moeten eerst de wielen gedemonteerd worden:
Afbeelding
  • De koets wordt naar boven gekrikt en met enkele houten blokken ondersteund. De wielen zweven nu boven de grond. 
  • De bouten aan de binnenzijde van het wiel worden losgedraaid. De positie wordt zorgvuldig met krijt gemarkeerd, zodat later alles terug op dezelfde plaats gemonteerd kan worden.
  • Het wiel kan nu van de as geschoven worden.

De rubber die we gaan vervangen is 'hielrubber'. Dit type rubber wordt op een metalen wielband met twee opstaande randen gelegd (vergelijkbaar met de velg van een fiets). In dit U-vormig profiel kan de 'tand' van de hielrubber zich vasthaken. Er bestaan twee manieren (of beter gezegd: twee machines) waarmee we een hielrubber op het wiel kunnen leggen: 
  1. Een machine met een hefboom waarmee je manueel de band in het profiel kan persen.
    Het wiel wordt verticaal op de as van de machine geplaatst, waarbij deze tegen twee rollagers steunt. De as kan in hoogte versteld worden, zodat de juiste hoek bepaald kan worden.
    Het gebruik van deze machine vergt veel kracht en gaat extreem traag!
  2. Een luchtdrukpers die afgesteld kan worden in hoogte, hoek en afstand van het wiel. De band wordt aan de zichtzijde van het wiel in het profiel gelegd. Na het instellen van alle parameters kan de rubber in het profiel geperst worden. Dit gaat al stuk sneller, maar vergt de nodige ervaring voor het hanteren van de machine en het gebruik van het type rubber. 
Machine met hefboom (links) en luchtdrukpers (rechts)

​Omdat we positie van de bouten mooi gemarkeerd hebben, kunnen we de wielen vlot terug op de koets monteren. ​Uiteindelijk zijn we bijna een volledige dag bezig met het vervangen van slechts 2 rubberen banden.
0 Comments



Leave a Reply.

    Het traject

    De kennis van het machinaal vervaardigen van een houten wiel is in Vlaanderen zo goed als verdwenen. Dankzij de beurs 'Vakmanschap' van de Vlaamse overheid wordt het machinepark van het bedrijf ‘P. Schroven - Rijtuigbouw en restauratie’ nog een laatste maal samen met twee enthousiaste leerlingen in werking gezet...

    ​Meet the students:​​
    Tijdens 108 lesuren leren Arne en Dieter het atelier van 'P. Schroven' van binnen en buiten kennen. Op het einde van de rit leveren ze twee wielen op waarvan de  onderdelen met behulp van diverse machines gemaakt zullen worden.

    Archives

    Februari 2023
    Januari 2023

    Categories

    Alles

    RSS-feed

Home
Contact

Nieuwsbrief
Foto
Karrenmuseum Essen vzw
btw - 0872.101.165

Privacy & cookie verklaring
  • Bezoek ons
    • Praktische informatie
    • Kalender
    • Met het gezin
    • Met de klas
    • Met een gids
  • Expertisecentrum
  • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Word vrijwilliger
    • Onze partners
  • Contact