ONDERHOUD VAN WIELEN: HIELRUBBER We nemen even een pauze van het maken van wielen en richten ons op het onderhoud van een koets. Er zijn namelijk twee wielen waarvan de rubberen banden tot op de naad versleten zijn. Een koetsenmaker moet, net zoals een fietsenmaker dit doet bij een fiets, 'snel' en efficiënt de band op een houten wiel kunnen vervangen. Hiervoor moeten eerst de wielen gedemonteerd worden:
De rubber die we gaan vervangen is 'hielrubber'. Dit type rubber wordt op een metalen wielband met twee opstaande randen gelegd (vergelijkbaar met de velg van een fiets). In dit U-vormig profiel kan de 'tand' van de hielrubber zich vasthaken. Er bestaan twee manieren (of beter gezegd: twee machines) waarmee we een hielrubber op het wiel kunnen leggen:
Machine met hefboom (links) en luchtdrukpers (rechts) Omdat we positie van de bouten mooi gemarkeerd hebben, kunnen we de wielen vlot terug op de koets monteren. Uiteindelijk zijn we bijna een volledige dag bezig met het vervangen van slechts 2 rubberen banden.
0 Comments
|
Het trajectDe kennis van het machinaal vervaardigen van een houten wiel is in Vlaanderen zo goed als verdwenen. Dankzij de beurs 'Vakmanschap' van de Vlaamse overheid wordt het machinepark van het bedrijf ‘P. Schroven - Rijtuigbouw en restauratie’ nog een laatste maal samen met twee enthousiaste leerlingen in werking gezet... Meet the students:
Tijdens 108 lesuren leren Arne en Dieter het atelier van 'P. Schroven' van binnen en buiten kennen. Op het einde van de rit leveren ze twee wielen op waarvan de onderdelen met behulp van diverse machines gemaakt zullen worden.
ArchivesCategories |
|
Karrenmuseum Essen vzw
btw - 0872.101.165 Privacy & cookie verklaring |