KARRENMUSEUM ESSEN
  • Bezoek ons
    • Praktische informatie
    • Met het gezin
    • Met de klas
    • Met een groep
  • Kalender
  • Expertisecentrum
  • Wie zijn we
    • Wie is wie
    • Ons verhaal
    • Word vrijwilliger
    • Omgaan met dieren
  • Contact

MEESTER-
LEERLING-
TRAJECT

Week 1

16/1/2023

1 Comment

 
Na een korte kennismaking met onze meester Patrick Schroven en de cameraploeg, zijn we er direct ingevlogen! Alle oude machines werden ontdaan van stof en roest, gereinigd met WD40 en de bewegende elementen werden ingevet met een mix van smeerolie en petroleum. Met deze machines gaan we leren hoe we de verschillende onderdelen van een houten wiel kunnen maken, namelijk de naaf (centraal), de spaken en de velgsegmenten.
Jazeker! Er wordt ook een reportage van dit meester-leerlingtraject gemaakt! ​In samenwerking met Jan Vromman (vakdidacticus Film aan het RITCS - https://www.ritcs.be/nl/jan-vromman) wordt een film van 10 à 15 minuten gemaakt waarin het vakmanschap in transitie geportretteerd zal worden: vanuit een bedrijf in bloei tot een bedrijf in afbouw, tot de museale en academische context waarin het vakmanschap vandaag nog steeds relevantie vindt.
Kopieerfrees (links) en de voorbereiding van twee naven. 
In het magazijn vinden we hout voor de naven (olmenhout)  en een moedermal voor de  spaken. In het verleden werden de naven reeds ruw op maat gedraaid en de kern uitgeboord om barstvorming te voorkomen. Het is nu aan ons om de naven verder voor te bereiden zodat deze naar een professionele houtdraaier opgestuurd kunnen worden. Hiervoor vullen we de uitgeboorde gaten opnieuw op met een tap (zo kan de houtdraaier het centerpunt bepalen) en maken we een heldere technische tekening.

Na het afwerken van de technische tekening,  volgen de eerste stappen van het maken van de spaken en de velgen. Eén van de machines is een kopieerfrees voor het machinaal vervaardigen van de spaken. Na het reinigen en het afstellen van de machine, nemen we de moedermal onder handen. Deze moet namelijk  kleiner gemaakt worden en met rasp en vijl gezoet worden.

Tot slot bereiden we ook de velgen voor: we tekenen ze met behulp van een mal op een dikke houten plank af en zagen ze vervolgens met een lintzaag uit. In een volgende les gaan we dieper in op de verschillende onderdelen van het wiel en de daarbij horende machines!

Picture
We leren ook de val van het wiel te berekenen, de lengte van de spaken te bepalen en de binnendiameter op te meten.

Dingen die ik niet mag vergeten:
  • Overval
  • Toespoor
  • Verhoudingen van een koets  
  • Houtsoorten voor wielen: essen, acacia, olm,..
1 Comment
Nina the Nomad link
27/7/2024 10:45:27 pm

Thanks foor this blog post

Reply



Leave a Reply.

    Het traject

    De kennis van het machinaal vervaardigen van een houten wiel is in Vlaanderen zo goed als verdwenen. Dankzij de beurs 'Vakmanschap' van de Vlaamse overheid wordt het machinepark van het bedrijf ‘P. Schroven - Rijtuigbouw en restauratie’ nog een laatste maal samen met twee enthousiaste leerlingen in werking gezet...

    ​Meet the students:​​
    Tijdens 108 lesuren leren Arne en Dieter het atelier van 'P. Schroven' van binnen en buiten kennen. Op het einde van de rit leveren ze twee wielen op waarvan de  onderdelen met behulp van diverse machines gemaakt zullen worden.

    Archives

    Februari 2023
    Januari 2023

    Categories

    Alles

    RSS-feed

Home
Contact

Nieuwsbrief
Foto
Karrenmuseum Essen vzw
btw - 0872.101.165
RPR Antwerpen, Afdeling Antwerpen

Privacy & cookie verklaring
  • Bezoek ons
    • Praktische informatie
    • Met het gezin
    • Met de klas
    • Met een groep
  • Kalender
  • Expertisecentrum
  • Wie zijn we
    • Wie is wie
    • Ons verhaal
    • Word vrijwilliger
    • Omgaan met dieren
  • Contact